vrijdag 18 mei 2012

Digitaal portret: stappenplan

Ik ben dus al een tijdje bezig met een digitaal portret. Voor mij is dit de eerste keer, dus moet nog van alles ontdekken en uitvinden. Wat ik merk is dat ik door het gewoon te doen erg veel leer en dat is natuurlijk het doel hiervan. 

Het is nog niet af, maar ik ga toch maar eens beginnen met een stappenplan te maken. Later zal ik er nog wel een mooie afbeelding van maken, maar zo hebben jullie een beetje een idee van het proces.

Tutorial: digitaal portret

Hieronder komt een stappenplan of tutorial van mijn eerste digitale tekening. Ik zal in stappen uitleggen wat ik heb gedaan en waarom ik het heb gedaan. Ik werk zelf met het gratis programma GIMP, wat lijkt op Photoshop. Verder werk ik met een Wacom Pen&Touch tekentablet.

Ik ben begonnen om goed naar de foto te kijken. Het licht komt van rechts, dus die kant van het gezicht is lichter dan de linker kant. Er zijn verschillende schaduwen te zien, zoals onder de lippen, rond de neus en ogen, bij de wangen en in de nek. De ogen kijken iets omhoog. Het aanzicht van het gezicht is niet recht, maar iets van onderen, doordat ze haar hoofd iets omhoog heeft gebogen. 



Na het onderzoeken en bekijken van het voorbeeld begin je met de schets. Het is bij een schets vooral van belang dat de verhoudingen kloppen. Als je hier niet op let, dan kom je later in de problemen en moet je op dat moment nog de verhoudingen gaan aanpassen. Dat is veel moeilijker, dan als je dat in de schets doet. Ik heb bij de overgang van de ogen naar de neus al enkele richtlijnen voor de schaduwen gezet, zodat ik die, als het nodig is, later kan gebruiken.


Nadat je de schets hebt opgezet ga je kijken welke basiskleur elk onderdeel heeft. Ik heb bewust de haren nog geen laag gegeven, omdat deze straks over het gezicht heen vallen en dus een aparte laag vormen. Zoals je ziet heb ik de basislaag heel simpel gehouden in kleur. Je kunt natuurlijk ook meer losgaan met de onderlaag, door meerdere (niet huidskleurige) kleuren te gebruiken. Hierdoor krijg je een speelser effect dat je later terug gaat zien.


Een gezicht heeft natuurlijk meerdere kleuren doordat de huid op elke plek weer anders is en door de schaduwen die het licht veroorzaakt. De linker kant is in dit geval de donkere kant van het gezicht. Ik gebruik dus op de basislaag tinten die donkerder zijn dan de basislaag zelf. De wang valt een stukje in en daardoor is het daar donkerder. Er valt dus een schaduw over de wang. Het jukbeen komt weer iets naar voren en heeft dus wat lichtere tinten in combinatie met donkere tinten.

Nadat je de kleurverschillen hebt aangebracht kan je wat meer contrast geven aan het gezicht. Hier heb ik dat vooral rond het oog gedaan door donkere tinten toe toe voegen aan schaduwen. Verder ben ik begonnen aan de neus. Daarbij heb ik het opgebouwd vanuit laagjes. Eerst een grondkleur, toen kleurverschil aanbrengen en toen de donkere schaduwen hun kleur geven. Je kunt zien dat de neus al echt vorm begint te krijgen. Het is hierbij vooral een kunst om goed naar het voorbeeld te kijken en dit over te nemen in je werk.
Hierbij nog even een close-up van de neus.










Dat was het stappenplan tot nu toe. Volgende keer deel 2.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten